Svjetsko prvenstvo u rallyu prati više od 700 milijuna gledatelja na godišnjoj razini, od čega je četiri milijuna gledatelja uz stazu pratilo 2016. 13 godišnjih WRC natjecanja širom svijeta.
Svjetsko prvenstvo u rallyu prati 1350 akreditiranih novinara, proizvede se više od 12.000 sati TV programa, a WRC program emitira se u 155 zemalja svijeta. To je samo dio velikih brojki i podataka koje čine WRC potencijalno najvećom manifestacijom ikada održanih u Hrvatskoj.
Da, u Hrvatskoj!
WRC Promotor i FIA dali su zeleno svjetlo pa bi tako najveće rally natjecanje svijeta u Hrvatskoj moglo biti realizirano već 2019. Organizatori će najkasnije kroz tri mjeseca saznati u kojem terminu se treba održati Croatia Rally 2018. u statusu WRC kandidata.
Hrvatskoj je WRC odobren već 2018. godine, međutim Turska je bila brža jer je u samo desetak dana pribavila sve potrebne dozvole i državne garancije, potpisala ugovor s WRC promotorom za termin krajem rujna, kojem su se nadali hrvatski organizatori.
Nakon toga termin ponuđen Hrvatskoj bio je u srpnju 2018., što nikako nije bilo prihvatljivo s obzirom na sezonske gužve i špicu turističke sezone.
S obzirom da je održavanje tako značajne automobilističke manifestacije u našoj zemlji predviđeno na prostoru istarskog poluotoka, realni termini samo su u travnju, svibnju, početkom lipnja, krajem rujna ili u listopadu.
Porečki D.T. nositelj projekta
Autoklub D.T. iz Poreča prihvatio se 2013.godine organizacije Croatia Rally kao slijednika INA Delta Rallya, u bodovnom sustavu European Rally Championship.
Na području Iste tako se Croatia rally udomaćio već protekle četiri godine, a upravo je u pripremi i peto izdanje u bodovanju za FIA European Rally Trophy. Suradnici i partneri porečkog kluba su Autoklub Cro Dakar Team iz Zagreba i Autoklub Delta Sport iz Zagreba, uz neizbježnu podršku nacionalne automobilističke sportske asocijacije Hrvatskog auto i karting saveza.
Zahvaljujući Zrinku Gregureku, glavnom tajniku HAKS-a, ujedno jednom od članova World Motorsport Councila FIA-e, formalno svjetske automobilističke vlade, a neizravno hrvatskim ljepotama, turističkoj infrastrukturi te zavojitim, kliskim, brdovitim i uskim istarskim i kvarnerskim cestama, uz upornost vrsnih rally vozača, svojevremeno sudionika najtežeg svjetskog Dakar rallya, danas projekt menadžera Daniela Šaškina, Marina Frčka i njihove ekipe, WRC će zasigurno stići do Hrvatske na oduševljenje brojnih ljubitelja brzina.
U travnju su čelnici WRC-a i FIA-e nakon tri dana provedena u Hrvatskoj bili oduševljeni onime što im je pokazano i onime što su čuli.
Pismo, koje je organizatorima uputio direktor WRC Promotora Oliver Ciesla, potkrepljuje navedeno!
Svojevrsnu inspekciju primili su vodeći dužnosnici hrvatskih asocijacija, vođeni su izravni razgovori s predsjednikom Vlade RH Andrejom Plenkovićem, državnom tajnicom za sport Janicom Kostelić, predsjednikom HOO Zlatkom Matešom, ministrom turizma Garijem Capellijem, kao i tadašnjim predsjednikom Sabora Božo Petrov.
Pismo, koje je organizatorima nedavno uputio direktor WRC Promotora Oliver Ciesla, potkrepljuje navedeno.
Ideja o WRC-u nije od jučer
Bivši gradonačelnik Poreča Edi Štifanić prvi je još 2013. godine prepoznao potencijal Croatia Rallya.
Uz veliku potporu predsjednika uprave Valamara Željka Kukurina i Dalibora Bilića iz turističke tvrtke „B-travel“ ideja je krenula s realizacijom.
Projekt ima veliku podršku sadašnjeg novog porečkog gradonačelnika Lorisa Peršurića, gradonačelnika Pule Borisa Miletića, kao i istarskog župana Valtera Flege.
Upravo su oni okosnica projekta jer su prvi prepoznali veličinu i snagu WRC-a, kao i veliki učinak na turizam i gospodarstvo Republike Hrvatske.
Čelnici grada Umaga, Pazina i Rovinja iskazali su također veliki interes da se priključe ovoj vrhunskoj sportsko-zabavnoj manifestaciji.
Grad Buzet i gradonačelnik Siniša Žulić daju bezrezervnu podršku projektu.
Legendarna buzetska brdska utrka dokaz je kako Istrani znaju organizirati automobilističke utrke na najvišoj svjetskoj razini.
Opatiju i Rijeku, s legendarnim Prelukom i kao i kultnim Grobnikom, ne treba posebno predstavljati. Organizatori su uz odobrenje Gradonačelnika Pule predvidjeli start WRC-a u antičkoj Areni a cilj u Poreču.
Utrka bi trajala puna četiri dana tijekom kojih bi se prošlo vozilo bi se gotovo tisuću kilometara Istrom i dijelovima Kvarnera. O značaju manifestacije za Hrvatsku kao državu, jednu od 10-14 u kojima se održava svjetsko rally prvenstvo govori i potvrda najave prihvaćanja pokroviteljstva Predsjednice Republike Hrvatske Kolinde Grabar Kitarović.
Turizam – najznačajniji faktor promocije
Hrvatska turistička zajednica će u sljedećim mjesecima odigrati ključnu ulogu u dovođenju WRC-a u Hrvatsku, s obzirom da FIA i WRC Promotor uvjetuju dovođenje jedne stanice WRC-a aktivno sudjelovanjem državnih institucija u projektu i to na više razina.
Ministar turizma Gari Capelli i novi direktor Hrvatske turističke zajednice Kristijan Staničić potvrdili su veliki interes turističke branše za ovim projektom, pa su tako iskazali spremnost na suradnju jer kako sami navode produljenje turističke sezone, o kojoj se naveliko priča, moguće je ostvariti jedino novim sadržajima i snažnim zabavnim i sportskim događanjima u pred i post sezoni.
Da se ne radi samo „u priči“, govori i podatak da je organizator poduzeo niz pratećih radnji.
Tako je Fakultet ekonomije i turizma iz Pule na čelu sa prof. dr. sc. Robertom Zenzerovićem izradio Procjenu ekonomskih učinaka organizaccije WRC-a u Hrvatskoj, Zadruga za etičko financiranje iz Zagreba te skraćeni elaborat Odjel za ekonomiku i menadžment sporta Kineziološkog Fakulteta u Zagrebu na čelu sa dr. sc. Sanelom Škorić i dr. sc. Matom Bartoluciem s Ekonomskog fakulteta Zagreb.
Na temelju podataka ostalih WRC utrka u svijetu, dokazano je da se radi o projektu od izuzetno velike koristi za Republiku Hrvatsku.
U najkonzervativnijim izračunima generirana potrošnja bi iznosila 22 milijuna eura. Direktna dobit za državu, samo kroz PDV, iznosi najmanje četiri milijuna eura, dok indirektna dobit projekta kroz medijske učinke iznosi ogromnih 41 milijun eura.
Prvo u Istri, a potom i diljem Hrvatske
Usporedbe radi, službeni podaci WRC-a u Portugalu su gotovo nevjerojatni. 2016. godine WRC utrku je uživo pratilo 910.000 gledatelja.
Polovica je bilo stranaca,a od toga polovica iz susjedne Španjolske.
Direktni učinak na portugalsko gospodarstvo iznosio je vrtoglavih 67,6 milijuna eura, dok su indirektni učinci iznosili 61,7 milijuna eura.
Turistički, Portugal samo od WRC-a ostvari godišnje više od 1.5 milijuna noćenja.
Hrvatska bi se, kao jedna od najbrže rastućih svjetskih turističkih destinacija, zasigurno mogla u nekoliko godina približiti tim brojkama.
WRC bi svakako startao u Istri i Kvarneru a želja organizatora je „seliti“ WRC po Hrvatskoj svakih nekoliko godina.
Interes je već iskazala Turistička zajednica Šibensko Kninske županije dok organizatori priželjkuju jednoga dana WRC dovesti u i Slavoniju, točnije u Vukovar, Vinkovce i Osijek.
Dovođenje više od polovice svjetske automobilističke industrije u Hrvatsku nije samo sport, turizam i zabava.
Jednoga dana, uz pravilno usmjeravanje i podršku državnih institucija to može postati i puno više, ali to je već jedna druga priča.
Kroz nekih godinu, godinu i pol ovaj bi svjetski spektakl u svom prvom izdanju Hrvatskoj mogao donijeti značajnu promociju diljem svijeta, gospodarski rast, turistički bum, ali i mogući prosvat domaćeg oktanskog sporta.
Za početak, već samo spominjanje Hrvatske kao destinacije u jednom od najznačajnijih svjetskih „oktanskih cirkusa“ izazvalo je oduševljenje.
Kroz samo dvadesetak dana u Poreču starta 44.Croatia rally, bodovno natjecanje FIA ERT-a (koeficijent 3), Prvenstva Srednjeeuropske zone (CEZ), te državnih prvenstava Slovenije i Hrvatske, na kojem se temelje sve pretpostavke predstojećeg FIA WRC Hrvatske.
Vrijeme nam svima brzo prolazi, a i taj će dan – uskoro, prekosutra, sutra. Ali stiže!