Do starta najveće sportske manifestacije u Hrvatskoj, koja ovog tjedna doživljava svoje drugo izdanje, odbrojavaju se sati. Hrvatska, „mala zemlja za odmor“ postala je „velika zemlja“ za sportske spektakle. Prije godinu dana ušli smo u krug 34 zemlje koje su upisane na karti FIA Međunarodne automobilističke federacije koje su do sada udomaćile najbolje svjetske rally vozače.
Pred nama je drugo izdanje WRC projekta „Croatia rally“, trećeg ovogodišnjeg bodovnog natjecanja u kraljevskoj automobiliustičkoj disciplini Svjetskog prvenstva, kojeg organizacijski potpisuju zagrebački Autoklub Cro Dakar Team i porečki Autoklub D.T. Motorsport, uz tehničku realizaciju Autokluba Delta Sport iz Zagreba.
WRC Croatia rally zasigurno je najveći projekt kojeg prema FIA-i zastupa Hrvatski auto i karting savez, kojem je uz niz priznatih domaćih i međunarodnih automobilističkih i karting natjecanja, sve do prije godinu dana nedostajalo samo jedno – svjetsko prvenstvo. I evo ga sad tu, inicijativom i upornošću tima ljudi predvođenih znanim rally vozačem, sudionikom nekih značajnih svjetskih priredbi (Dakar rally) Danielom Šaškinom, kontinuirani višemjesečni posao pripreme ovogodišnjeg rallya priveden je kraju. Sad predstoji realizacija.
OČEKUJE SE 300 TISUĆA POSJETITELJA
- Praktično, na konceptu i svim potrebnim administrativnim poslovima radimo od završetka prošlogodišnjeg izdanja. Prvotno analize učinjenog, ocjene mjerodavnih, dato nam povjerenje da nastavimo cilklus organizacije u nove tri zacrtane godine, obveze su koje iziskuju izuzetan napor, tim više jer su se i okolnosti u ovih godinu-godinu i pol promijenile. Prošle godine bili smo opterećeni epidemiološkim mjerama i brojnim neizvjesnostima koje je izazvala pandemija virusa korone, da bi sad bili suočeni s novim, nepredvidivim ekonomskim, ali i sigurnosnim teškoćama izazvanim najnovijim ratom na tlu Europe. Sve su to vanjski faktori koji utječu na niz programskih sadržaja, ali sada, dan pred start Croatia rally 2022. možemo kazati da smo uspjeli. Naravno, u pripremi, a sad predstoji samo natjecanje, infrastrukturno zbrinjavanje brojnih gledatelja koji će ove godine pohoditi rally, a očekivanja su i više od 300.000 iz brojnih zemalja svijeta, kazuje Šaškin pogledom na učinjeno u pripremi.
Croatia rally u programu FIA WRC definitivno je najveći hrvatski sportski automobilistički proizvod. Iza njega je stala Vlada Republike Hrvatske, Hrvatska turistička zajednica i Ministarstvo turizma i sporta, Grad Zagreb i TZ, kao i niz najvećih kompanija koje su uvidjele interes prisustva i doprinosa manifestaciji koju opslužuje gotovo 2.000 osoba u cjelokupnoj organizaciji (suci, redari, interventne službe, tehničke ekipe,...), uz 500-tinjak volontera na različitim poslovima, a kroz riječ i sliku svih zbivanja u Hrvatskoj ovih dana, sa staza izvještavat će 200-tinjak novinara, fotoreportera, 80 osoba u TV produkciji WRC-a, 40 osoba u HRT produkciji, čiji će proizvod otići diljem svijeta u 150 zemalja. Projekt je to u koji je direktno ili indirektno uključeno 36 lokalnih jedinica uprave i samouprave.
- Spremni dočekujemo novo izdanje WRC-a u Hrvatskoj, za koje vjerujemo da će u svim segmentima nadmašiti prošlogodišnje. Stotine tisuća ljubitelja brzina uz same staze, u ove godine pripremljenim „Fun zonama“ s posebnim programom, dolazak brojnih gostiju, predstavnika FIA, Promotora WRC-a, čelnih ljudi nacionalnih saveza, veleposlanici i diplomati brojnih zemalja, gospodarstvenici, čelni ljudi državnih i lokalnih zajednica bit će sudionici manifestacija kojom će se Hrvatska promovirati svijetom, vjerujemo u najboljem izdanju. Turistički kapaciteti Zagreba, Zagrebačke i Karlovačke županije već su tjednima rezervirani, nove desetinacije na Platku i Trakošćanu svojevrsni su izazov ljubiteljima rallya, ističe Davorin Štetner, predsjednik Hrvatskog auto i karting saveza.
RALLY KROZ PET ŽUPANIJA
Ovogodišnji Croatia rally treće je od 13 natjecanja u ovogodišnjem WRC kalendaru za FIA Svjetsko prvenstvo u rallyu. Poslije Monte Carla i Švedske, zasigurno sasvim drugačijih destinacija, stiže Hrvatska, na nama znane ceste stižu svjetski asovi kojima je već prošlogišnji odabir dionica bio svojevrsno iznenađenje, ma u svakom pogledu.
Prvenstveno se to odnosi na odabir deset dionica, po kojoj se tijekom tri natjecateljska dana vozi po dva puta, ukupno 20 brzinskih ispita na koje otpada 291,84 km od ukupno 1.648,13 km itinerera. Vozi se od Zagreba kroz Zagrebačku i Karlovačku županiju, Krapinsko-zagorsku, a ove godine i novim dijelovima u Primorsko-goranskoj i Varaždinskoj županiji. WRC obuhvaća gotovo pola Hrvatske, od zagorskih i plešivičkih brega, sjeverne do primorske Hrvatske s pogledom na more s tisuću metara ponosnog Platka.
- Koncepcija brzinskih ispita ove je godine doživjela neznatnu promjenu, dio ih je izmijenjen, uvrštena su i dva nova.Program je podijeljen u tri natjecateljska dana, pa se tako u petak vozi sjeverozapadno od Jastrebarskog i okruženjem Ozlja i Duge Rese, četiri brzinca, prvo u prijepodnevnom, potom u popodnevnom ciklusu. Prvog je dana najdulji BI Stojdraga-Gornja Vas 20,77 km. Istim tempom u subotu se nastavlja širim karlovačkim područjem, ali i silaskom na Kverner, ove godine novi BI Platak. Prvi jutarnji BI Kostanjevac-Petruš Vrh, ujedno i prvi popodnevni najdulji je brzinski ispit cjelokupnog rallya od 23,76 km. Istog je dana dionica Vinski Vrh-Duga Resa, kojim se i zaključuje dnevni program najkraći u tri dana, duljine 8,78 km. Odlučujućeg dana, u nedjelju prvo se vozi Trakošćan-Vrbno, a onda već kultni Zagoirska Sela-Kumrovec, koji je duljinom 14,09 km završnica, ujedno i „Wolf Power Stage“ koji najboljima donosi bodove prestiža, najkraći je opis brzinaca riječima direktora rallya Slavena Dedića.
Servisni park i privremeno boraviše najboljih relijaša svijeta „izgrađeno“ je tijekom uskršnjog blagdanskog vikenda na prostorima uz i u dijelu Zagrebačkog Velesajma, odakle se svako jutro odlazi na zadane dionice, a ujedno je i mjesto završne podjele nagrada svim skupinama raspisanog bodovanja u nedjelju oko 15,30 sati.
Ceremonijalni start rally, kao i prošle godine, bit će uz Nacionalnu i sveučilišnu biblioteku (uz fontane), u četvrtak,21.travnja od 18,30 sati, gdje je smješteno i Rukovodstvo Rallya, dok je Press centar u poslovnoj zgradi INA Industrije nafte uz Velesajam. Po završetku posljednjeg 20. brzinskog ispita u Kumrovcu, u nedjelju oko 13.30 sati priznanja će biti uručena najboljima, tri pobjedničke posade uz prisustvo visokih gostiju Rallya.
Prvog dana, u prijepodnevnim satima prije ceremonijalnog starta, sve će posade imati prigodu od 9 do 12 sati voziti Shakedown dionicom Dolec Podokićki-Drežnik Podokićki, popularni „Okić“, u posljednjoj provjeri trkaćih automobila prije starta.
POBJEDNIK NEIZVJESTAN
U predprijavama za hrvatski WRC bilo je stotinjak interesenata. U konačnici, listu prijava, ovjerenu od Promotora WRC-a, čini 66 posada iz 29 zemalja svijeta, s gotovo svih kontinenata, od kojih su dvije-tri, prema do sada znanom, zbog različitih okolnosti, morale odustati. Sva su vozila razvrstana u četiri skupine, od kojih najveću pažnju privlači WRC1, vrhunskih 11 svjetskih „fantomskih“ automobila i ništa manje zanimljivih posada koje se bore za svjetski primat.
Iako će na hrvatskom rallyu izostati repriza dvoboja dva najveća vozača, posljednjih 20 godina, Sebastiena Loeba i Sebastiena Ogiera, koji su otvorili ovogodišnju sezonu u Monte Carlu, zasigurno neće nedostajati uzbuđenja. Trenutni lider prvenstva je 21-godišnji Finac Kalle Rovanperä (Toyota), koji je, podsjetimo i prošle godine stigao kao vodeći, ali izlijetanjem već na prvom brzinsku morao odustati. Uz suvozača Jonne Halttunena želja mu je ove godine biti na postolju u Kumrovcu i zadržati poziciju lidera.
Još jedan pehist prošlogodišnjeg kumrovečkog brzinca, u samoj završnici, sto metara pred ciljem izgubljenom pobjedom Belgijac Thierry Neuville uz suvozača MartijnWydaeghe u Hyundaiu, vječiti drugi, želi konačno biti i prvi. Zasitio se titula viceprvaka. Mnogi najvećim favoritom, na hrvatskim stazama, smatraju prvog vozača „M-Sporta“ (Ford) Irca Craiga Breena sa suvozačem Paulom Nagleom. Asfalt mu više leži, a pobjeda u Hrvatskoj bila bi mu prvijenac.
Jedanaest vozila od kojih se svatko, prolaskom, zvukom, brzinom, izgledom,... naježi, primamljivi su zaljubljenicima brzina i mirisa oktana. To su „juriilice“, ove godine hibridne nove generacije. Kod njih postoji opasnost od strujnog udara prilikom sudara ili izlijetanja, za publiku kraj staze i članove hitnih službi. Opremljeni su sigurnosnim lampicama od kojih zeleno svjetlo pri vrhu vjetrobrana i na svakom od središnjih nosača krova daje garanciju sigurnosti.
Međutim, opasnost prilaska vozilu ili dodira izuzetno je velika ako svjetlo treperi ili je crvene boje, što navodi na mogući strujni udar. Ova su vozila označena i naljepnicom HY, za eventualno prilaženje ovlaštenih interventnih službi propisane su posebne mjere. Stoga, gledatelji zaboravite prilaziti tim vozilima u slučaju izlijetanja, okretanja i slično. Prepustite to stručnom, osposobljenom osoblju.
SEDAM NAŠIH POSADA NA STARTU
Nastup na WRC-u, posebno na domaćem terenu svakako je izazov za svaku posadu. Među osam hrvatskih posada, jedna je morala odustati nakon nesreće na otvorenju sezone u Karlovcu, pa u Fordu nećemo vidjeti Vjekoslava Čička i Eugena Kokolića. U skupni vozila WRC Rally 2, u svom najavljenom oproštajnom rally nastupu Škoda Fabiu Evo s brojem 40 vozi najtrofejniji hrvatski automobilist Niko Pulić uz suvozačicu Aleksandru Kovačić. U WRC3 Ford Fiestu Rally3 vozi Ivica Siladić uz suvozačicu Jasnu Durak (broj 61).
Preostale hrvatske posade su u Rally 4 i to: 64 Viliam Prodan-Zoran Raštegorac (Tenault Clio Rally4), 68 Martin Ravenščak-Marko Stiperski (Ford Fiesta Rally4), 73 Krešimir Ravenščak-Dora Ravenščak (Ford Fiesta Rally4), 75 Jan Pokos-Toni Klinc (Ford Fiesta) i 76 Željko Magličić-Ivan Poljak (Ford Fiesta).
Uz dionice brzinskih ispita organizirane su „Fun zone“ koje osim prolčaska rally vozila u pauzama garantiraju sadržajan program, gotovo cjelotjedna na Zagrebačkom Velesajmu u Servisnom parku, na Shakedownu „Okić“, potom na Platku i Novigadu na Dobri, ujedno najvećoj s očekivanih desetak tisuća ljubitelja brzina, te neizostavna u Kumrovcu. Posebno su rezervirane VIP zone, potom prostori za medije, a upozorenja svake službene osobe poželjna su za poštivati i držati se istih.
Do mjesta brzinskih ispita preporučljivo je stići tri sata prije prolaska prvog vozila, po mogućnosti organizirano ili sa što manje vozila a što više putnika u njima, dok će za parkiranje vozila biti posebne oznake. Prilazne ceste brzincima moraju biti prohodne u svakom trenutku. Bilo koja nepodopština, stajanje na opasnoj poziciji, nepoštivanje sigurnosnih mjera može biti razlogom otkazivanja brzinskog ispita. Kontrole FIA i organizatora su učestale, važne i u obostranom interesu.
Jer, u WRC-u narednih dana treba uživati, ma koliko god to pokvarila najava lošijih vremenskih uvjeta. A organizatorima dobrim ponašanjem pomoći da i iduće godine dovedu svjetsku rally klasu u Hrvatsku, zemlju sa „50 nijansi asfalta“, kako su je u oktanskim miljeima širom Europe nazvali neki mediji i stručni krugovi.