Kraj stare, a početak nove godine svijetom se obilježava na različite načine.
No, već 39 godina postoji jedan specifični oblik namijenjen pravim avanturistima, ali i junacima svog zanata. Izazov je to koji se ne propušta.
I tako, dok će "pristojan" svijet nazdravljati boljoj sutrašnjici u Južnoj Americi, ove godine prvi put u Paragvaju, 453 zanesenjaka brzina i avantura posljednjeg dana 2016. i prvog nove 2017. godine obavljat će završne administrativne i tehničke pripreme u Asoncionu, glavnom gradu ove, 29. u nizu, zemlje koja će biti domaćinom zasigurno natežeg, brutalnog i najizazovnijeg svjetskog automobilističkog spektakla Dakar Rallyja.
Devetu godinu za redom otkako se ovaj svjetski spektakl preselio s kontinenata Europe i Afrike, Argentina više nije samo nacija nogometa.
Ima ipak nešto što taj nogometni milje može "razdrmati". Malo bi se njih kladilo na kraljicu oktanskog sporta – rally, ali tome je tako.
Zanimljiv je podatak da je Argentina, uz Francusku i Senegal, jedina devet puta uzastopno bila domaćinima Dakar Rallyja
Da priča bude zanimljivija ove se godine uz Argentinu i Boliviju uključio Paragvaj, odakle će 2. siječnja startati 319 različitih vozila na dva, četiri i više kotača razvrstanih u pet kategorija, a kojima će upravljati ili navigavati neznatno manji broj vozača i suvozača iz 60-tak zemalja svijeta u odnosu na prošlu godinu.
Gotovo sva su vozila, 145 motocikala, 37 quadova, 79 automobila (ili onog što se time može imenovati), te 50 kamiona na južnoamerički kontinent stiglo je nakon trotjednog transatlanskog putovanja iz francuske luke La Havre.
Svemu je prethodila tehnička priprema u stotinjak hangara francuske luke gdje su deseci stručnjaka i njihovih pomoćnika montirali sigurnosnu opremu na vozila, a posebna eskadrila studenata obljepljivala je vozila obilježjima ovog za mnoge surovog, a za samo dio sretnika najdražeg rallya svijeta.
Sve je počelo daleke 1977. godine
Jurnjavu Saharom u svojem je terencu 1976. godine jedva preživio Francuz Thierry Sabine što mu je dalo povoda da samo godinu kasnije osmisli prvi Rally Dakar sa startom u Parizu.
Dvije godine kasnije, sutradan Božića, uoči starta tada "samo" 170 sudionika, Sabine je svim vozačima izrekao već povijesnu misao:
- Još imate vremena odustati. Kasnije povratka nema i nemojte poslije reći da vam nisam rekao!
Bile su to znakovite riječi legendarnog začetnika i dugogodišnjeg organizatora u ocjeni težine sudjelovanja tada i niz godina kasnije najteže utrke bespućima afričkog kontinenta.
Upustiti se u avanturu Dakar mnogima je i dalje više od izazova. Svojevrsni je to znak prestiža u oktanskom sportu.
Prvi rally Paris - Dakar startao je u Parizu čije je ime nosio godinama.
Iz Francuske se prelazilo na afrički kontinent, vozilo kroz Alžir, Niger, Mali, Uper Voltu, Senegal,... pa sve do danas u itinererima je tijekom gotovo četiri desetljeća upisano 28 zemalja svijeta.
Iz godine u godinu svaki je početak nove kalendarske označavao u oktanskom miljeu upravo Dakar Rally.
No, krajem prošlog i početkom ovog tisućljeća organizatori i sudionici suočavali su se s nizom problema u nekim afričkim zemljama, oružanim napadima,...
Morali su otkazivati etape, brzince, mijenjati planirane rute. Sve to bio je povod da od 2009. godine spektakl preseli na južnoamerički kontinent.
Proteklih se godina vozilo i kroz Čile i Peru no, Argentina i Bolivija su ustrajni domaćini.
Čak 9.000 kilometara za odvažne
Najviši dužnosnici Paragvaja ponosni su na najveći događaj u povijesti ove zemlje gdje će 2. siječnja startati prva od 12 etapa kojom će se već prvog dana stići u susjednu Boliviju koja će punih šest dana biti centrom oktana.
Ono što je značajno su i različitosti klimatskih uvjeta, pa će tako s tropske klime i temperature od 40 stupnjeva u zraku iz regije što okružuje Asuncion u nepuna 24 sata vozači i njihova pratnja stići u bolivijsku regiju Altiplano i popeti se na više od 3.000 metara nadmorske visine (povremeno i do 5.000) gdje dolazi do znatnih negativnih temperaturnih razlika uslijed porasta nadmorske visine.
Sportski direktor Rallya Marc Coma, svojevremeno i sam uspješni i trofejni sudionik ovog rallyja (pet puta pobjednik na motociklu) pronašao je za 2017. godinu nove regije, koje su ga oduševile i bez ustezanja na promociji izjavio da će 39. Dakar zasigurno biti najteže izdanje u povijesti južnoameričkog đira.
Pritom je posebno mislio na paragvajsku pokrajinu Chaco, koja je nepoznanica za sve, a novi predjeli kojima će se voziti u bolivijskim gorjima liče na afričku Saharu na znatno većim visinama.
Do 8. siječnja vozi se prvih šest etapa kada je dan odmora uoči nastavka puta iz La Paza prema Argentini u kojoj do 14. siječnja sudionike očekuje izuzetno teških šest etapa do ciljka u glavnom gradu Argentine Buenos Airesu.
Peugot ili Mini
Posljednju pobjedu u svoj je životopis vratio najuspješniji, do sada čak 13 puta pobjednik Dakar Rallyj, 51-godišnji Francuz Stephane Peterhansel.
Bio je to njegov šesti uspjeh u konkurenciji automobila (2004 - 2007., 2012. - 2013. i 2016.), a preostalih sedam ostvario je "jašući" motocikl i to u dva uzastopna ciklusa od 1991. do 1993., pa opet od 1995. do 1998. godine.
I sada uz svog vjernog kopilota i navigatora sunarodnjaka Jeana Paula Cottreta, koji uz njega ima pet pobjeda, slove za favorite.
Predvodnici su u vrhunski pripremljenom Peugeotu 3008 DKR (V6 bi turbo diesel, 2993 ccm, 340 KS) četvorke koja će nastojati francuskom laviću donijeti novo slavlje.
Uz Peterhansela tu su vječni rally as Španjolac Carlos Sainz, potom Cyril Despres i legendarni Sebastien Loeb.
No, veliki tvornički rival je Toyota koja je u tipu Hillux, uz novog vođu tima, okupila znakovita imena koja mogu ravnopravno u utrku za laskavi naslov.
Prvi je svojevrsni simbol, svestrani sportaš (sudionik olimpijada u streljačkom sportu), "Princ Pustinje", pobjednik 2011. i 2015. godine, Katarac Nasser Al-Attiyah – prvak Bliskoistočnog prvenstva 11 puta, a prije dvije godine i pobjednik svjetskog WRC2.
Kopilot mu je Francuz Matthieu Baumel uz kojeg je prošle godine bio jedini pravi takmac Peterhanselu.
Uz njih u timu su još dvojica bivših pobjednika Dakra, Giniel de Villiers (sa VW-om) i živuća legenda sa 20-godišnjim dakarskim iskustvom Joan Nani Roma.
Neizbjeđno je, makar za ukupno postolje, u favorite ubrojiti Finca Mikku Hirvonena s kopilotom Francuzom Michelom Perino za upravljačem "napuhanog" Minija (John Cooper Works), koji je južnoameričkim prostranstvima dominirao od 2012. do 2015. godine, pa je tim više želja tima za ukupnom pobjedom.
Australac Toby Price (KTM) brani naslov u konkurenciji motociklista, jedan od domaćina Argentinac Marcus Patronelli na Yamahi željan je nove pobjede na četvrtociklu (quad), dok će Kamaz pošto-poto željeti vratiti naslov u svoje dvorište nakon prošlogodišnjeg uzmaka pred boljom i spremnijom tročlanom posadom Iveca u sastavu Gerard De Roy (Nizozemska) - Torrallardona (Španjolska) - Rodewald (Poljska).
Milijuni fanova diljem svijeta
Uz staze se očekuje nekih pet minijuna posjetitelja koji će uživo svjedočiti atrakcijama oktanskih magova, na TV postajama emitirat će se oko 1300 sati programa u 190 država svijeta što će pratiti 345 medijskih kuće i više od 1500 akreditirana novinara.
Samo TV Fox sport povećao je dnevnu satnicu praćenja s 7 na 9 sati, u trendu s vremenom očekivanja su stalnog 24-satnog prisustva fanova nekih dva milijuna fanova brzina putem društvenih mreža Facebook,Twiter, Instagram i Snapchat.
Ostaje vječna uzrečica začetnika Dakar rallya Thierry Sabina:
- To će biti izazov za one koji idu. San za one koji ostaju!.
Dakar živi vječno bez obzir na kojem kontinentu bio.