Prije četiri mjeseca sve je govorilo da bi 2020. godina mogla biti izuzetna automobilistička sezona, s 50-tak natjecanja unutar 250 dana, što na domaćim stazama, što na inozemnim, a sve u okvirima raspisanog Prvenstva Republike Hrvatske ili HAKS kup natjecanja, u devet automobilističkih disciplina.
I kad se nakon četveromjesečne zimske pauze krenulo izuzetno uspješnim međunarodnim izdanjem kumrovečkog rallya, prvog vikenda u ožujku, nastupilo je neko nedorečeno, čudno vrijeme.
Sve je jednostavno stalo, pa tako i auto sport.
Malo je tko vjerovao da će sve to trajati tako dugo, da će nakon dviju odluka o suspenziji natjecanja, ova potonja biti, prije koji dan povučena i da se od 5. lipnja u Hrvatskoj ponovno mogu održavati natjecanja, utrke koje mnogima život znače.
Vratio se nogomet, vraća se vaterpolo, tenis na mala vrata, a proteklih se dana u redovima Hrvatskog auto i karting saveza užurbano pokušava objediniti raspis prvenstva u većini disciplina.
No, posljedice nisu bezazlene.
Gotovo 30 manifestacija širom Hrvatske, a dio i inozemnih koje su bile prvotnim planom domaće sezone našlo se u statusu odgođenih ili čak otkazanih.
Prionulo se izradi novog kalendara, za dio se priredbi još očekuje upis, ali prema svemu sudeći opstojnost hrvatskog prvenstva zadržat će kružne i brdske auto utrke, auto rally i autocross, ocjensko-spretnosne vožnje i utrke ubrzanja.
Točno polovica, s početka godine najavljenih i očekivanih.
Sredinom ožujka uslijedili su otkazi i odgode, prvotno stidljivo, tek za one prve u ožujku i travnju. Potom sve dalje i dalje.
Pomalo šokantno zazvučala je objedinjena informacija Autokluba Buzet Autosport, nositelja HAKS Kupa Formule driver, najmlađe, ali najpropulzivnije i najbrojnije domaće automobilističke discipline, da se svih pet natjecanja: Buzet, Učka, Ogulin, Limski kanal i Grobnik – otkazuju za 2020. godinu.
Stotine vozačica i vozača – ostaju tako na suhom.
No, koliko god bi dio utjehu nastupa ove corona godine mogao naći u dijelom srodnim disciplinama – autoslalomu i kronometar vožnjama, mali su izgledi u tome obzirom da je šest od sedam slaloma, a potom i četiri od pet kronometara – otkazano.
Trenutno opstaju samo slalom u Jajcu, u susjednoj BiH i kronometar na Automotodromu Grobnik.
Ostaje nada da će se do kolovoza pronaći opcije organizacije još po dva natjecanja, kako bi i PH u ovim disciplinama bilo i formalno raspisano. Nada uvijek umire posljednja.
- To je vrlo teška, ali razumna odluka, u konkretnom kontekstu naše discipline. Ona će omogućiti svima da usmjere sve svoje napore prema 2021. godini. Iduća sezona brdskih utrka Starog kontinenta donijet će tako novi pogled unaprijed, posebno za potpuno predstavljanje Perfomance Factora za vozila Kategorije I, kako u FIA Europskom prvenstvu i Kupu, tako i FIA Hill Climb Mastersu, riječi su Imada Lohauda, predsjednika FIA komisije za brdske auto utrke.
Iz ovog je vidljivo da u 2020 .godini neće biti Prvenstva Europe, pa tako niti već tradicionalne europske završnice u legendarnom Buzetu.
No, Buzećani se ne predaju, pa u standardnom terminu sredinom rujna planiraju utrke hrvatskog i slovenskog prvenstva, kao prije nekih 30-tak godina.
Bit će svojevrsni „retro look“ Buzetskih dana.
Za sada, do konačne odluke o statusu CEZ natjecanja, koja se očekuje kroz desetak dana, smiješi se i opcija povijesnih vozila u okviru FIA CEZ Prvenstva Srednjeeuropskle zone.
I kad smo kod brda, upravo jedna brdska auto utrka, nakon 105 dana mirovanja i garažiranih „bolida“, probija oktansku tišinu i označit će nastavak „novog normalnog“ automobilizma u nas.
Autoklub Mihovil Šibenik najavio je, a objavom Posebnog pravilnika i potvrdio, da će se „14.Nagrada Grada Skradina 2020.“ održati na jednoj od najljepših staza u nas, uz pitoresktnu Krku, 20. i 21. lipnja.
I ono što je zanimljivo, slogan je „Bit će trke priko Krke“, simboličan je uvod u manifestaciju, ali i cjelovitu sezonu pred nama, za koju još uvijek ne znamo koliko će, osim samih vožnji i ostvarenih rezultata na stazama, ličiti uobičajenim automobilističkim priredbama.
No, kako sve u novom normalnom, tako i automobilizam. Pa ni nogomet nije ono što je bio. A bit će !!!
Prvenstvo Hrvatske na kružnim stazama trebale bi objediniti tri manifestacije, sa po dvije bodovne utrke.
U Banja Luci (Bosna i Hercegovina) vozi se već krajem ovog mjeseca, 27. i 28. lipnja, slijedi, vjeruje se još jedna znakovita kružna međunarodna utrka na Automotodromu Grobnik 24. i 25. srpnja u organizaciji ASK Kastavac, a sve će se zaključiti 12. i 13.rujna u Beogradu (Srbija).
U Skradinu starta, a na Malački (zaleđe Kaštela) se nastavlja brdsko prvenstvo 11. i 12. srpnja (organizator Splitski autoklub).
Iako bez europskog štiha, vjeruje se da će susjedi Slovenci, u istoj verziji kao i Buzećani, održati dobrosusjedske odnose bodovanjem nacionalnih prvenstva u Ilirskoj Bistrici 28. i 29. kolovoza.
Slijedi uspon na Sljeme, sa zagorske strane (Stubičke Toplice) 4.- 6.rujna (AK Ina Delta Zagreb), a potom 39. Buzetski dani 17.-19.rujna (AK Buzet).
Završnica, uobičajeno u Dubrovniku 10. i 11. listopada (AK Dubrovnik Racing).
Rally je jedini upisao bodove u Kumrovcu, a još bi se pet natjecanja trebalo bodovati za Državno prvenstvo: 10.-12. rujna Nova Gorica (Slovenija), 24.-26. rujna Ina Delta rally Zagreb (AK Ina Delta), 1.-3. listopada Rally Poreč (AK Poreč Motorsport) i 24.-25. listopada Rally Idrija (Slovenija).
Zgusnuti raspored nastojat će se narednih dana razrijediti, u interesu sudionika i adekvatne pripreme, ali najviše, obzirom na međunarodni status, ovisno o odlukama FIA i CEZ koje će uslijediti u naredna dva tjedna.
Autocross će objediniti tri natjecanja: 5. i 6. rujna Gambetići (AKORK Skok racing 1993), 26.-27. rujna Kaps (Slovenija) i 7.-8. studenog Ribnik (AK Ozalj), dok bi temeljna disciplina ocjensko-spretnosnih vožnji ove godine mogla imati čak četiri natjecanja: 12. rujna Pakrac (AK Ina Delta Zagreb), 25. listopada Zagreb (AK Ina Delta), 14. studenog Zagreb (AMK Zanatlija Zagreb), te Dugo Selo (AK Dugo Selo), trenutno prijavljeno za 8. studenog za koje će se pokušati pronaći povoljniji termin, da se ne preklapa s kronometrom.
Četiri su utrke, dvije domaće i dvije inozemne u kalendaru HAKS Kupa utrka ubrzanja: 27.-28. lipnja Osijek (AK Slavonija Osijek), 18.-19. srpnja Živnice i 29.-30. kolovoza Mostar (obje u BiH) i 12.-13. rujna Osijek.
Sudbina autoslaloma (zasad 25. srpnja Plivska Jezera Jajce u BiH) i kronometar vožnji (zasad 8. studenog Automotodrom Grobnik u organizaciji AK RI autosport) ostaju u beznađu opstojnosti za raspis državnog prvenstva.
Bit će šteta ako „corona virus“ uništi, uz formulu driver i ove dvije discipline koje su okupljale veliki broj iznimnih automobilističkih zanesenjaka, kojima su, većini, brdo, krug ili rally – gotovo nedostupni.
Na potezu su, usprkos svim nedaćama, entuzijazam i dobra volja uvijek vrijednih sportskih djelatnika.
Bilo kako bilo bit će ovo godina za pamćenje. Kako u svakodnevnici života, tako i u oktanskom svijetu.
No, vrijedi vjerovati u bodućnost, vrijedi živjeti „novo oktansko normalno“.