Doživjeti pedesetu!
I eto nas u vikendu kada će i to biti ostvareno u krugu ljubitelja oktana, bilo onih za volanom, u organizacijskom „aparatu“ ili vatrenih navijača uz staze znanih brzinskih ispita.
Višednevni program obilježavanja zavidnog jubileja 50. kultne „Delte“, najstarijeg hrvatskog automobilističkog natjecanja, koje se, s jednim prekidom, održalo na životu od daleke 1974. godine, kada je vožen prvi imenom „Ina Delta TLX rally“, sa startom u Delnicama, vožnjom Gorskim kotarom i Likom, sve do cilja u Rijeci, tada sjedištu najveće hrvatske rafinerije.
Bilježi se i piše pobjednička posada Tomislav i Milena Markt u BMW 1600.
Od tada pa do danas knjige se ispisati mogu, ali statistika je neumoljiva.
U 49 dosadašnjih izdanja „Delta rally“, koji je u pet desetljeća više puta mijenjao ime, nastupile su tisuće posada, od kojih se izdvajaju one pobjedničke.
Među vozačima trijumfiralo je 26 automobilista, a među suvozačima 30.
Pristigli su iz 13 zemalja, uključujući prvih 17 godina objedinjene države (Jugoslavija), a pobjednički tron osvojilo je 14 marki automobila, među kojima se izdvajaju Renault i Mitsubishi s po devet pobjeda.
Najtrofejniji vozač je Zagrepčanin Juraj Šebalj sa sedam pobjeda, slijedi Slovenac Branislav Küzmič s pet, dok su tri naslova osvajali legendarni Zagrepčanin Tihomir Filipović i posljednjih sezona, višestruki slovenski prvak Rok Turk.
Sa šest pobjeda među suvozačima prednjači Toni Klinc (sve uz Šebalja) ispred Slovenca Rudija Šalija (dvije uz Aleša Pušnika i tri uz Branu Küzmiča) koji je upisao pet pobjeda.
S tri se diči Davor Devunić (jedna uz Filipovića i dvije uz Niku Pulića).
Među 26 dobitnika „Delte“ jedna je vozačica Slovenka Romana Zrnec koja je 1986.godine pokorila sve uzvišene muške veličine do naslova rally prvakinje najjače klase tadašnje države, u tandemu sa Špelom Kožar.
Među suvozačicama sedam je dama okusilo slast pobjede, na danas, jubalarcu – Delta rallyju.
OD LOKALNOG DO EUROPSKOG NIVOA
Delta rally, od početnog bodovanja za tadašnje republičko prvenstvo Hrvatske uzdiglo se u visine sve do Prvenstva Europe Koeficijent 10, da bi potom ponovo tražila mjesto pod suncem europskih rally sustava s današnjim visokim rejtingom jednog od bodovnih natjecanja FIA ERT (Europski rally Trophy).
Bilo je i padova, pa je prekid kontinuiteta uslijedio otkazivanjem rallya 2010., koji je, kao slijed sustava, preseljen prvo na Kvarner, potom u Istru. Bile su to godine kada smo istovremeno bilježili nestvarnu evidenciju istog predbroja Croatia rallya i Delta rallya.
No, vratilo se u normalu i sad stigosmo, najkraćim podsjećanjem, na svjetlu tradiciju do jubilarca.
Autoklub Delta Zagreb organizator je 50. Zagreb Delta rallya od 6. do 9. lipnja u sustavu bodovanja FIA ERT, Međunarodno zonsko prvenstvo Hrvatske, Prvenstvo Republike Hrvatske, Alpe Adria rally cup i Otvoreno prvenstvo Zagreba (Regija Sjever HAKS-a).
Očekuje se start skromnog broja 50-ak (56 prijavljenih) posada koje pristižu iz osam zemalja, među kojima je 38 hrvatskih iz 13 klubova.
Vozit će se gotovo svim znanim dionicama kojima je Delta putovala u prošlosti, sada itinererom duljine čak 525,22 km, od čega 151,06 km otpada na 14 brzinskih ispita što se odvijaju tijekom tri natjecateljska dana na sedam lokacija.
Baza organizatora i servisni park je u okruženju stadiona u Maksimiru, ceremonijalni start je s zagrebačkog Europskog trga, a prvog se dana dva puta vozi u okruženju Dugog Sela BI Prozorje-Dugo Selo (9,69 km).
Subotnji program objedinjuje u dva kruga brzincima Kašina - Laz Bistrički (10,62 km) od 9,54 sati, potom Banšćica - Matenci (9,73 km) i Pila-Hunjka (10,24 km).
Završnog dana po dva će se puta voziti BI Drežnik Podokićki - Kladje (6,84 km), Samobor - Braslovje (11,69 km) i najduži BI Smerovišće - Grdanjci (16,72 km).
Cilj je u Kurelčevoj u 16,45 sati.
KONKURENCIJA ZA PRESTIŽ
Slovenski tandem Rok Turk - Blanka Kacin (Hyundai i20 1.6) željna je četvrtog trijumfa na Delti, a znakovite rivale imat će u Mađarima Zoltan Lazslo - Tamas Kurti (Škoda Fabia RS Rally2) i prošlogodišnjim pobjednicima Antal Kovacs - Gergely Istovics (Hyundai i20 N Rally2).
Od hrvatskih posada za visok plasman ili postolje za PH vrijedi izdvojiti posade Viliam Prodan - Marko Stiperski (AK Opatija Motorsport, Ford Fiesta Rally3), jednog od pobjednika Delte (2011.)
Mađara Janosa Szilagyija i Roberta Balaija (AK Delta Sport, Peugeot 208 Rally4) ili pak na njegovom 34. startu Delta rallya veteranu i nositelju Dijamantne kacige HAKS-a Nenadu Lončariću uz suvozačicu Tajanu Vojvodić - Pinky (AKK Sveta Nedelja) u Subaru Imprezi Sti.
No, Deltu prvo vrijedi odvest – i stići do cilja.
Dug je put do trona!