40. Dakar Rally: Petnaest dana pakla na južnoameričkom kontinentu

Petak, 05. siječnja 2018. 17:32 Napisao/la  Miroslav Krpan
Peterhansel (Peugeot)
Peterhansel (Peugeot)


Svakim početkom nove godine teži se nečem novom, izazovnijem, lakšem.

No, jedna tradicija nije stala puna četiri desetljeća.

Kultno ime „Dakar“ tako će obilježiti i početak ove 2018. godine kada se na zapadu južnoameričkog kontinenta od 6. do 20. siječnja odvija jubilarni 40. Dakar rally, zasigurno najteži, najbrutalniji, najizazovniji automobilistički spektakl svijeta.

Izazov je to, naravno za one hrabre i odvažne, ponekad i lucidne, koji se ne propušta.

Desetu godinu za redom, otkako se ovaj svjetski spektakl preselio s kontinenata Europe i Afrike u Južnu Ameriku, stotine različitih vozila na dva ili četiri kotača jurit će bespućima Perua, Bolivije i Argentine.

- Da mi je netko prije 20 godina rekao da ću ovdje stajati i pričati o trasi koju sam začeo uz pomoć lokalnih oblasti Perua, Bolivije i Argentine, rekao bih mu da je lud. Danas je to Dakar. Dakar mi je dao sve, moram mu pošteno vratiti – nedavno je prilikom predstavljanja jubilarnog relija izrekao danas 41-godišnji Marc Come, sportski direktor, petrostruki motociklistički pobjednik Dakar rallya koji posljednje desetljeće  drži sve konce ove prestižne manifestacije u svojim rukama.

9.200 KILOMETARA U 14 ETAPA

A kako stvari izgledaju, ove je godine odabirom izuzetno teških dionica vratio Dakar rallyju onaj štih „nedodirljivog“.

Od 14 etapa prvih se pet dana vozi kroz Peru i njegove veličanstvene krajolike s izuzetno zahtjevnim pješčanim dinama.

Peru se tako nakon 2013. godine ponovo vratio u itinerer ovog spektakla.

Starta se 6. siječnja u Limi, glavnom peruanskom gradu, a pojedine etape različitih duljina od 270 do 770 km dodiruju Pisco, San Juan de Marcona, Arequipa, sve do Bolivije i La Paza gdje  je 12. siječnja jedini dan odmora za sve sudionike.

Upravo u Boliviji dionica vodi u brda do 4.732 metra nadmorske visine, u okruženju pitorektnog jezera Titikaka.

Prelaskom u Argentinu, od Uyunia, vozi se zahtjevnim dionicama preostalih šest dana kroz Tupiza, Salta, Belen, Fiambala, Chilecito, San Juan do ciljnog postolja u Cordobi 20. siječnja.

 Pretposljednja dionica San Juan-Cordoba ujedno je najduža s preko 900 km. Tijekom 14 etapa i isto toliko brzinaca, od kojih se sedam proteže nepreglednim pustinjama, koje se dijelom razlikuju za raspisane kategorije vozila, prijeći će se 9.200 km, od čega više od 5.000 otpada na posebne i zahtjevne ispite, na dijelu kojih će prema najavama ponovo na Dakar rallyu važnu ulogu odigrati navigacija, posebno u prvom, peruanskom dijelu.
 
 Srčanost vozača i posada, jednog usamljenog na dva kotača, dva ili u kamionima tri, vještina, brzina samo su djelić konačnog uspjeha, jer izuzetna i ključna je uloga izdržljivost vozila.

 Zanimljiv je podatak da se Argentina prošle godine izjednačila s Francuskom i Senegalom koje su sve do tada  bile  jedine zemalje koje su devet puta uzastopno bile domaćinima Dakar rallya.
 
 Argentina je sada deseti put kao domaćin u kontinuitetu preuzela čelnu poziciju još jednog statističkog pokazatelja 40-godišnjeg odvijanja Dakar rallya.

525 VOZAČA U 339 VOZILA

Nakon trotjednog transatlanskog putovanja iz francuske luke La Havre u Južnu Ameriku stigla je nepojmljiva ergela „konja“, vozila svih vrsta za čijim će timunima ili volanima biti zastupljeno 60-tak nacija svijeta.

Svemu je prethodila tehnička priprema u stotinjak hangara francuske luke gdje su deseci  stručnjaka i njihovih pomoćnika montirali sigurnosnu opremu na vozila, a posebna eskadrila studenata obljepljivala je vozila obilježjima ovog za mnoge surovog, a za samo dio sretnika najdražeg rallya svijeta.

Statistika je neumoljiva pa tako start u Limi očekuje 141 motocikl, 49 quada (četverocikala), 11 vozila posebne „SxS“ kategorije, 92 automobila (ili onog što se time može imenovati),  i 49 kamiona, ukupno 339.

Među 525 vozača, ubrojivši i članove posada, desetak je vozačica,a 78 ih je prvi put na startu Dakara. Najmlađim sudionikom ove se godine upisao 19-godišnji argentinski motociklist Juan Augustin Rojo.

PEUGEOT ŽELI POBJEDU ZA OPROŠTAJ OD DAKARA

Pustinjski lav, čovjek sa 14 pobjeda ne želi stati.

Hoće jubilej 40. relija ukupno, 10. u Južnoj Americi, obilježiti svojom 15. pobjedom.

Francuz  Stephane Peterhansel (52) prije godinu dana ostvario je sedmu pobjedu  u konkurenciji automobila (2004 - 2007., 2012. - 2013., 2016. i 2017.), dok je preostalih sedam ostvario „jašući“ motocikl i to u dva uzastopna ciklusa od 1991. do 1993., pa opet od 1995. do 1998.godine.

Uz svog vjernog kopilota i navigatora sunarodnjaka Jeana Paula Cottreta koji uz njega ima šest pobjeda, slove za favorite.

Predvodnici su u vrhunski pripremljenom i obnovljenom modelu „Peugeot 3008 DKR Maxi“ koji se bazira na konstrukciji serijskog modela SUV Peugeot 3008, proglašenim „automobilom 2017. godine“, s 3,0 litarskim motorom, dvostrukim turbo-punjačem i dva pogonska kotača.

Tragovi kotača prošireni su za 20 cm zbog poboljšanja stabilnosti.

Tijekom testiranja i priprema proteklih šest mjeseci u Maroku, Portugalu i Francuskoj Peugeot Total team sakupio je 18.000 kilometara.

Četiri ekipe Peugeotovog „Teama snova“ same su, na dva ili četiri kotača sakupile 19 ukupnih pobjeda i 148 etapnih što ih svrstava u najuspješniju postavu u povijesti Dakar rallya.

Prva je pobjeda automobilom „Peugeot 205 T16 Grand Raid“ ostvarena davne 1987. godine, a na južnoameričkom kontinentu, od devet dosadašnjih nastupa, osvojili su šest pobjeda.

Ova sedma, treća za redom, bila bi „šlag na torti“ obzirom da je Peugeot najavio nakon ovogodišnjeg nastupa povlačenje iz projekta Dakar rally posvećujući sportske projekte teamu svjetskog rallycrossa.

No, Petrhansel nije jedini u timu.

Aduti za pobjedu mogu biti „vječni“ as Španjolac Carlos Sainz, te Francuzi - trofejni relijaš i prošlogodišnji viceprvak, deveterostruki WRC prvak  Sebastien Loeb ili ništa manje iskusan Cyril Despres.

 Posebno je pobjede željan dvostruki svjetski reli prvak i pobjednik Dakara 2010. Carlos Sainz koji u 55. godini najavljuje, povlačenjem Peugeota, moguće „umirovljenje“ obzirom da nema trenutno ničiju ponudu za 2019. godinu.
 
 Ipak, Carlos spada u onu kategoriju – „nikad ne reci – nikad“.
 
 Nije Peugeot pretplaćen na pobjede, a da bi željeli skinuti ga s trona sanjaju u Toyoti ili Miniju.
 
 Katarac, svojevremeno pobjednik Dakara, Nasser Al-Attiyah, te Giniel De Villiers brane boje tima „Toyota Gazoo racing Sa“, dok će s Minijem u okršaj nekadašnji višestruki motociklistički pobjednik Španjolac Nani Roma i kultni Finac Mikko Hirvonen (X-Raid Team).

 Iz prikrajka svoju šansu za postoljem traži još jedan trofejni relijaš  Čeh Martin Prokop u Fordu  „MP-Sports Teama“.

 Automobilisti su zasigurno medijski najekponiraniji, no nimalo manji značaj u svijetu oktana i vrh-vrhova sporta s mirisom benzina ne pridaje se motoristima ili pak „kamiondžijama“.
 
 Na dva kotača favoritima slove vozači KTM-a prošlogodišnji pobjednik Sam Sunderland, potom Toby Price ili Paulo Goncalves (Honda), a u konkurenciji kamiona Rusi Eduard Nikolaev i Dmitry Sotnikov (Kamaz), Argentinac Federico Villagra (Iveco) ili Čeh Ales Loprais (Tatra).
    
DILJEM SVIJETA MILIJUNI FANOVA PRATE RALLY

Procjene kazuju da će nekih pet milijuna posjetitelja uživo svjedočiti atrakcijama oktanskih magova duž staza ili mjesta okupljanja tijekom dva tjedna, na TV postajama emitirat će se oko 1300 sati programa u više od 190 država svijeta što će pratiti gotovo 400 medijskih kuća i više od 1600 akreditiranih novinara.

TV Fox sport povećao je dnevnu satnicu praćenja s gotovo deset satnim programom, u trendu s vremenom očekivanja su stalnog 24-satnog prisustva fanova nekih dva i pol  milijuna fanova brzina putem društvenih mreža Facebook, Twiter, Instagram i Snapchat.

Jurnjavu Saharom u svojem je terencu 1976. godine jedva preživio Francuz Thierry Sabine što mu je dalo povoda da samo godinu kasnije osmisli prvi Rally Dakar sa startom u Parizu.

Dvije godine kasnije, sutradan Božića, uoči starta tada „samo“ 170 sudionika, Sabine je svim vozačima izrekao već povijesnu misao:

- Još imate vremena odustati. Kasnije povratka nema i nemojte poslije reći da vam nisam rekao.

 Bile su to znakovite riječi legendarnog začetnika i dugogodišnjeg organizatora u ocjeni težine sudjelovanja tada i niz godina kasnije bespućima afričkog kontinenta.
 
 Upustit se u avanturu „Dakar“ mnogima je i dalje više od izazova. Svojevrsni je to znak prestiža u oktanskom sportu.

 Prvi rally „Paris-Dakar“ startao je u Parizu čije je ime nosio godinama.
 
 Iz Francuske se prelazilo na afrički kontinent, vozilo kroz Alžir, Niger, Mali, Uper Voltu, Senegal,.... pa sve do danas u itinererima je tijekom gotovo četiri desetljeća upisano 28 zemalja svijeta.
 
  Iz godine u godinu svaki je početak nove kalendarske označavao u oktanskom miljeu upravo Dakar Rally.
 
  No, krajem prošlog i početkom ovog tisućljeća organizatori i sudionici suočavali su se s nizom problema u nekim afričkim zemljama, oružanim napadima,...
 
  Morali su otkazivati etape, brzince, mijenjati planirane rute.
 
  Sve to bio je povod da od 2009. godine spektakl preseli na južnoamerički kontinent.

  Argentina i Bolivija su ustrajni domaćini, Peru se vratio, a proteklih se godina vozilo i kroz Čile.

„Dakar“ je jedan koji živi vječno – ma na kojem god kontinentu bio.

- To će biti izazov za one koji idu. San za one koji ostaju, vječna je uzrečica začetnika Dakar rallya Thierry Sabina.