Kraj užarenog ljeta, sredina rujna i konačno dočekane niže temperature, obilježit će jednu od najstarijih, a na brdskim stazama najveću hrvatsku automobilističku manifestaciju 43. Buzetski dani 2024. što će programski potrajati od petka, 13. rujna, do nedjelje, 15. rujna u organizaciji Autokluba Buzet, ove godine uz suorganizaciju AK Buzet Autosport.
Od prve utrke održane na neznatno kraćoj stazi Most-Sv.Sveti (4.209 metara) 5.rujna 1982.godine protkelo je više od četiri desetljeća u kojima je i dionica, zbog potreba višeg međunarodnog bodovnog sustava produljena do Peničića i duljine 5.001 metar.
Upravo to čini buzetsku utrku neprikosnovenim „praznikom automobilizma“, već 23 godine bodovanu za FIA European Hill Climb Championship, automobilističko prvenstvo Starog kontinenta na brdskim stazama, koja je i ove godine deseta, kao i nizom proteklih godina, posljednje i odlučujuće natjecanje za statuse prvaka i poredak u konkurencijama zbog kojih, uz domaće automobiliste u Buzet, grad tartufa, oktana i piva stižu vozači još 16 zemalja Europe.
Uz FIA EHCC modernih vozila, boduje se i FIA EHC povijesnih vozila, FIA CEZ Prvenstvo Srednjeeuropske zone moderna i historic, te državna prvenstva Hrvatske i Slovenije, kao i KUP AŠ 2005 povijesnih vozila.
JURIŠIĆ NA KORAK DO EUROPSKOG NASLOVA
Prezentacija utrke za medije ove je godine održana u Paladinima, u okruženju obiteljske tvrtke Karlić tartufi, a dekor prezenterima bio je automobil Peugeot 308 TCR vodećeg europskog vozača, mladog 21-godišnjeg riječkog automobiliste Matije Jurišića, koji bi kraj tjedna mogao dočekati kao novi europski prvak Ketegorije I.
- Bit će mi ovo četvrti nastup u Buzetu na brdskom prvenstvu, ali poseban i specifičan jer će obilježiti do sada izuzetno uspješnu sezonu europskih nastupa u kojima sam na devet utrka ostvario devet pobjeda svoje FIA Grupe 4, osnovom čega sam vodeći u Kategoriji I, s izgledima da uz još jednu pobjedu ostvarim i laskavi naslov najboljeg europskog vozača. Buzetska staza jedna mi je od dražih, a konkurencija je izuzetna. Vodim se onom da ja moram za volanom biti svoj, miran i staložen, usmjeren ka cilju, pa uz izuzetan doprinos mog tima, vjerujem da niti rezultat neće izostati, kazuje mladi i već trofejni hrvatski automobilist, višestruki državni prvak i dvostruki nositelj Zlatne kacige HAKS-a (karting i auti) Matija Jurišić, u europskim okvirima ovogodišnjeg prvenstva najmlađi u vrhu ljestvica svih kategorija.
Buzetska utrka za ovaj nadaleko prepoznatljiv pitoresktni gradić središnje Istre znači puno više od same utrke.
- Ova je utrka obilježje našeg grada, svojevrsni kult. Prepoznati smo u europskim okvirima, uspješno povezujući gospodarstvo, turizam i sport. Grad smo tartufa 25 godina, dva desetljeća obilježavamo stoljetnu tradiciju Subotine, a utrke se voze već 43 godine u kontinuitetu. Kada se sve spoji potvrđujemo ovisnost širokog spektra interesa i uspjeha naših žitelja, kao i sve prisutniji broj gostiju koji nas pohode. Organizatorima, vrijednim entuzijastima oktanskog sporta vrijedi zahvaliti za sve učinjeno, a Grad pomaže koliko god može. I ove je godine u suradnji sa ŽUC-om Istarske županije položeno gotovo tisuću kvadrata novog asfalta, koji možda bude i presudan u već godinama očekivanom novom rekordu staze. Vozačima želje za dobre vožnje, gledateljima užitak u automobilističkom spektaklu, a domaćinima još jedna istinska i prestižna priredba, istaknuo je Damir Kajin, gradonačelnik Grada Buzeta.
Statistički gledano na stazi ćemo vidjeti više od očekivanih 250 različitih automobila.
Lista službenih sudionika za bodovne konkurencije zaustavila se na 223 imena iz 17 zemalja.
- Među sudionicima je 86 vozača, poneka vozačica iz 33 hrvatska kluba, a zastupljeno je čak 47 svjetskih marki automobila. Na stazi vrijedi očekivati 35 formula i prototipova, što moderne, što povijesne izvedbe, a svemu treba dodati 50-ak promo vozača koji će biti uvod svakog treninga i bodovnih vožnji. Na našoj se utrci, već uobičajeno odlučuju prvaci Europe. Veliki je to izazov i za našeg mladog asa Matiju Jurišića koji bi tako mogao biti tek treći hrvatski vozač na krovu Europe, uz trostrukog prvaka Niku Pulića i jednom Tomislava Muhvića, koji je do naslova 2013. godine stigao upravo u Buzetu. Što se tiče hrvatskog prvenstva, osma, pretposljednja utrka koja će mnogima donijeti važne bodove za završnicu u Dubrovniku kroz mjesec dana, kazuje dugovječni direktor utrke Branko Bašić, svojevremeno uspješan automobilist i prvi pobjednik klase prvih Buzetskih dana 1982.godine.
REKORD STAR ČAK SEDAM GODINA
Buzet je uvijek bio mamac publici radi vrhunskih vožnji, izvrsne atmosfere uz stazu i samom gradu, ali pamtili su se rekordi staze.
Od onog prvog i povijesnog, na stazi od 4.209 metara Slovenca Silvana Lulika (Opel Kadett) u vremenu 2:57,51 minut, do zaključnog na istoj dionici Jozefa Zajelšnika (Formula 2) 2:12,47 minuta, pa do sadašnjih.
Apsolutni rekord staze u duljini 5.001 metar slovi još od 2017.godine, a vlasnik mu je Christian Merli (Osella FA30) u vremenu 2:04,689 minuta uz prosjek 144,388 km/sat.
U Kategoriji I turističkih automobila rekord je „svjež“, iz 2022. godine, kada je Talijan Manuel Dondi u Fiatu X 1/9 vozio 2:24,811 minuta i prosjekom 124,324 km/sat. Nije li vrijeme za nove rekorde ?!
Trodnevni program buzetskog praznika automobilizmna u TOP gradu, gradu tartufa, oktana i piva počinje verifikacijom i tehničkim prijamom vozila u samom centru kod Fontane (ukoliko vremenski uvjeti dopuste) u vremenu od 9,30 do 17,30 sati.
Subota je rezervirana za treninge, dva prolaza stazom od kojih jutarnji počinje u 9,30, a drugi u 13,30 sati.
U nedjelju je dan odluka. Čekaju nas dvije bodovne vožnje čije se vrijeme za konačni rezultat zbraja. Jutarnja prva vožnja počinje u 9 sati, u pauzi oko 13 sati svečanost je otvaranja utrke na kultnom prostoru starta kod Gostionice Most i PAB Akrapović, da bi od 13,30 krenula i druga vožnja.
Ulaz za gledatelje je 10 eura, dnevno, a prometnice dionice Most - Peničići i prilaznih pravaca zatvorene su dva sata prije i dva poslije predviđenog programa.
Buzet čeka oktanske prvake i zanesenjake brzinama.
Jer, u Buzetu se ne slave samo pobjednici, već se slave svi vozači.
Praznik automobilizma može početi.